Starea proastă a bulevardelor pavate le face viaţa grea şoferilor, dar municipalitatea nu se atinge de ele pe motiv că sunt protejate de statutul de monument istoric. În timp ce majoritatea capitalelor Europei revin la pietruirea străzilor, pentru că au farmec şi rezistă sute de ani, Bucureştiul înlocuieşte pavajul cu asfaltul de mântuială. În administrarea Primăriei Capitalei mai sunt doar 20 de străzi cu piatră cubică. Înjurate de şoferi şi admirate de nostalgici, aceste artere sunt însă printre puţinele elemente care mai dau personalitate Bucureştiului. Nu pentru mult timp, pentru că, potrivit directorului Administraţiei Străzilor din cadrul Primăriei Municipiului Bucureşti, Alina Roman, “străzile cu piatră cubică sunt foarte frumoase, dar nu sunt indicate pentru un trafic intens de autoturisme”.
Pavarea se face greu, dar e pe viaţă
Un alt argument al municipalităţii în alegerea asfaltului şi scoaterea pietrei cubice ar fi că asfaltul este mai ieftin, chiar dacă durata de viaţă a pietrei este de sute de ani. “Se dislocă! O echipă de şapte oameni pe Aviatorilor nu poate repara mai mult de şapte metri pătraţi de piatră cubică pe zi”, a spus Alina Roman. Ea a adăugat că “metrul pătrat de asfalt costă cam 12 euro, aşa că ar trebui înlocuită piatra de pe Aviatorilor cu asfalt”.
Metrul pătrat de piatră cubică ajunge la 23 de euro, iar manopera pentru un metru pătrat de şosea pavată este de 10 euro. “Un metru pătrat de asfalt rece costă în jur de 16 euro şi maximum cinci euro manopera, fără TVA. Se face repede, nu trebuie decât turnat şi compactat”, a precizat Zoltan Racaşi, director de producţie la firma Z&Z Piro SRL.
Munţi de piatră în depozite
Tonele de piatră cubică scoasă până acum de pe drumurile Capitalei stau morman în depozitele Administraţiei Străzilor. Au crescut buruienile printre ele