Ministerul Economiei vrea să înfiinţeze un portal şi o linie telefonică verde unde fiecare consumator va găsi preţul tuturor produselor practicate de peste 1.400 de agenţi economici din România. Economiştii şi comercianţii spun că acest lucru este imposibil de realizat, în condiţiile în care nu se pot colecta preţuri din toate magazinele.
Ministerul Economiei, în subordinea căruia se află Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), a venit cu ideea înfiinţării acestui portal în scop informativ pentru consumatori. Fiecare român ar putea avea acces la o bază de date care să cuprindă preţurile tuturor produselor din magazinele monitorizate, în baza cărora consumatorii vor afla unde găsesc cel mai mic preţ.
Potrivit ministrul de resort, Adriean Videanu, proiectul este în evaluare şi va fi implementat în acest an. „Obiectivele sunt crearea unei competiţii reale între comercianţi şi transparenţa actului comercial", a arătat Videanu. Potrivit acestuia, inspectorii ANPC, care oricum verifică preţurile în magazine, vor colecta aceste date pe care le vor insera în noul portal.
În acest proiect va fi inclus un număr de 1.400 de agenţi economici, respectiv supermarketuri, hipermarketuri, pieţe şi retaileri. Întrebat dacă acest proiect va însemna că cetăţeanul poate găsi pe acest portal cât costă un kilogram de roşii la 1.400 de agenţi economici, ministrul a răspuns afirmativ. „Dacă cetăţeanul din Alexandria consideră că e mai ieftin să cumpere din Roşiori, merge acolo", a explicat el.
Exemplul Greciei, mincinos?
Analistul economic Liviu Voinea consideră însă că acest lucru nu va putea fi realizat, în condiţiile în care este imposibil de colectat date din toate aceste magazine. „Eventual se poate alege un eşantion, altfel nu văd cum s-ar putea face aşa ceva", a declarat Voinea, pentru „Adevărul".
Potrivit acestuia, o măsu