După 20 de ani de analize economice, realizatorul „Orei de business” comentează pragmatic ce surprize ne va rezerva viitorul
România are potenţial economic, iar în ceea ce priveşte investiţiile se pare că la noi ar merge aproape orice. Nu la fel de optimiste sunt veştile pentru presa în print, care, în opinia jurnalistul Moise Guran se pare că va dispărea. La invitaţia EVZ, jurnalistul, care are aproape 20 de ani de experienţă, prezentator şi realizator al emisiunii „Ora de Business” de la TVR 1, a făcut o pragmatică analiză economică despre ce ne va afecta în viitor.
EVZ: Îmi spuneai că, atât presa scrisă, cât şi televiziunea, „nu moare, se transformă”. Identificai şi „problema” - Internetul. Este România pregătită să treacă în „era digitală”?
Moise Guran: Păi, din câte ştiu eu, numărul utilizatorilor de internet din România va depăşi anul acesta 10 milioane. Cam tot acolo este şi numărul de gospodării în care sunt instalate televizoare. Acum explică-mi tu de ce, unu, bugetele pe tv sunt de cel puţin zece ori mai mari, de fapt sunt cam de 20 de ori mai mari şi, doi, de ce presa on-line practică acelaşi gen de tabloidizare ca şi tv-ul – dă click aici ca să vezi ce i s-a întâmplat lui cutărescu... dai click şi afli că i-a născut pisica... te enervezi şi juri că nu mai intri niciodată pe site-ul ăla. Problema conţinutului de internet de la noi este că el, săracu, nici nu s-a născut ci a fost luat de suflet de ziare şi de televiziuni, ca să fim toţi şi pe on-line... Da’ de ce să fim acolo? De aia, că toată lumea e... Nu ne este clar care-i treaba cu internetul ăsta, dar ne mirăm că nu e mina de aur ce speram să fie...
Cum ar putea fi salvată presa scrisă?
Presa tipărită nu cred că mai poate fi salvată. Dacă prin presă scrisă înţelegem online, e ok, asta va supravieţui. Printul însă nu. Încă o vreme va rămâne o nişă, uite suplimentul ăsta tipă