Suspiciunile experţilor că primul avion de vânătoare invizibil produs de China ar folosi tehnologie copiată de la un aparat de zbor american doborât lângă Belgrad, în perioada bombardamentelor NATO asupra Serbiei, oferă o pistă pentru explicarea uneia dintre cele mai mari “erori” militare din istoria recentă: atacarea ambasadei Beijingului din capitala sârbă de către forţele aeriene ale Washingtonului, în dimineaţa zilei de 7 mai 1999. Sursa: Dave Sgonechina/flickr.comSursa: APSursa: REUTERS
1 /.
Chengdu J-20 – primul avion produs de China care utilizează tehnologia stealth (capabilă să ofere protecţie împotriva detecţiei prin radar) – şi-a început recent cariera de posibil concurent al mai cunoscutelor aparate de zbor F-22 Raptor (produs de americani) sau Suhoi T-50 (produs de ruşi).
La sfârşitul lunii decembrie, primele imagini cu avionul rulând pe o pistă de decolare “scăpau” în arena publică, aprinzând imaginaţia celor care consideră că avansul tehnologic, dublat de o economie în continuă expansiune, îi va permite curând Chinei să conteste supremaţia mondială a Statelor Unite ale Americii.
Săptămâna trecută însă, o analiză realizată de Associated Press care cita mai mulţi experţi militari a lansat o ipoteză capitală: mândria aviaţiei chineze ar putea fi rezultatul unui furt de tehnologie, facilitat de doborârea unui aparat american F-117 Nighthawk în timpul bombardamentelor NATO asupra Serbiei din 1999.
Circumstanţele vehiculate sunt următoarele: pe 27 martie 1999, o rachetă de fabricaţie sovietică folosită de forţele sârbe a lovit lângă capitala ţării un avion de vânătoare american ale cărui rămăşiţe au fost recuperate ulterior de localnici. Mai multe piese din epava aparatului ar fi ajuns în mâinile ataşatului militar al Chinei de la Belgrad, permiţând astfel asiaticilor să obţină şi să reproducă tehnologia steal