În absenţa unei industrii cinematografice naţionale, tineri regizorii români îşi vând „marfa” în străinătate, în timp ce seniorii trăiesc din drepturile de autor. Sergiu Nicolaescu a realizat cele mai mari venituri dintre toţi regizorii români, aproximativ 1,5 milioane de dolari. O sumă infimă, în comparaţie cu onorariile unui regizor străin ca... Steven Spielberg, de pildă, care depăşeşte câteva zeci de milioane de dolari. Citiţi şi:
Spectacolele preferate ale regizorilor
VIDEO Averile artiştilor britanici, micşorate de criză
„Dacă aş fi făcut filme oriunde în altă ţară, aş fi fost milionar în euro”, susţine Sergiu Nicolaescu. Tânărul Cristian Mungiu, autorul filmului „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”, câştigătorul Palme d’Or la Cannes, a strâns până acum aproximativ 630.000 de dolari.
O sumă la fel de mică, în comparaţie cu alţi regizori din Europa, însă cea mai mare dintre sumele adunate de colegii săi de breaslă din „noul val”. În timp ce regizorii tineri sunt obligaţi să se afirme la festivalurile de film din lume pentru a putea, mai apoi, să-şi vândă peliculele unor producători străini, cei din „vechea gardă” câştigă bani din drepturile de autor pentru filmele realizate înainte de 1989.
Un fleac: 250.000 de dolari
Regizorului Sergiu Nicolaescu nu-i place să discute despre banii săi. E frustrant pentru un om care, cu 54 de filme realizate în 50 de ani de carieră, s-a ales cu doar 250.000 de dolari în cont. Norocul lui Nicolaescu, dacă se poate numi noroc!, au fost cele 27 de filme făcute pentru producători străini înainte de 1989.
Pentru primul său film internaţional, „Vânătorul de cerbi” (coproductie franco-germană – 1968), a încasat un onorariu de 30.000 de dolari. În schimb, pentru un film făcut în ţară după 1970 onorariul lui Nicolaescu se ridica la 60.000 de lei, adică o D