Un guvernator de bancă centrală, un redactor-şef de ziar economic, un vânzător la butic ar trebui să fie liberali în gândire şi-n comportament, fiindcă lucrează cu pieţe.
Pentru reglementator e suficient să adune cutumele pieţei într-un codex pentru ca aceasta să rămână funcţională. Editorul se poate mărgini să militeze pentru un mediu în care se face cu uşurinţă business, nu unul în care se majorează taxele, fiindcă asta duce, după cum remarca chiar Karl Marx, la dispariţia capitalismului. Iar comerciantul n-are de ce să-i replice clientului care-i spune că nu-i mai calcă prin prăvălie dacă nu-i aduce o anumită marfă cu: „Este opţiunea dvs.!”, ci să-i facă rost de ea.
În România, din nefericire, e exact pe dos. Băncile abundă de norme de securitate, îşi „cunosc” clienţii cerându-le actele la control şi când depun bani, şi când îşi plătesc telefonul, fără a le oferi însă produse elementare. Nu ştiu dacă acest fapt e determinat de experienţa reglementatorilor, dar cert este că, în lipsa produselor, normele de securitate nu prea au ce apăra. Acelaşi lucru se poate spune şi despre jurnaliştii financiari care cer statului să intervină asupra pieţelor care „greşesc”.
Chiar dacă ei solicită implicit autorităţilor să le reducă numărul de cititori. Iar la magazinele mici, dar cu acelaşi nume, unde „Este opţiunea dvs.!” se traduce prin „Nu-ţi convine, nu cumpăra, oricum avem poziţie dominantă”, eşti constrâns să achiziţionezi mărfurile la care s-au gândit ei că le-ar fi de folos să le vândă, nu cele de care ai tu nevoie. De fapt, acelaşi lucru se observă şi la bănci. N-am văzut să fie întrebaţi clienţii de ce servicii au nevoie. Bancherii ştiu mai bine decât utilizatorii ce-şi doresc, cu riscul de a nu se orienta spre client, luat ca individ, ci spre categorii de clienţi, ceea ce înseamnă mai puţină eficienţă şi flexibilitat