Aeronava prezidenţială a României, un Boeing 707, se află în serviciu de 36 de ani. Bulgaria a oprit de la zbor Tupolevul 154 al preşedintelui Gheorghi Părvanov, până la elucidarea cauzei catastrofei de la Smolensk.
Înlocuirea bătrânului Boeing 707, deţinut de compania Romavia, trenează de câţiva ani, deşi avionul este depăşit din punct de vedere tehnic, cu toate modernizările făcute.
Mai citeşte şi:
Cum sunt aleşi piloţii şefilor de stat
Potrivit unui proiect de hotărâre de Guvern din martie 2008, Ministerului Transporturilor urma să transfere două aeronave Airbus A 310 - 325 de la Tarom către Romavia. Tranzacţia ar fi costat 100 de milioane de lei, iar modificarea aparatelor de zbor, alte 100 de milioane. Aceste avioane ar fi trebuit să asigure deplasările preşedintelui şi ale primul-ministru.
Cele două Airbus-uri, fabricate în 1991, nu mai corespundeau nevoilor companiei Tarom, care renunţase la zborurile lung curier. În 2007, ambele avioane fuseseră revizuite complet la uzina Airbus din Franţa, costul total ridicându-se la aproximativ 15 milioane de dolari. Aeronavele nu au mai fost însă preluate de Romavia din cauza lipsei fondurilor. Cele două Airbus-uri A 310 -325 au rămas la Tarom şi execută doar zboruri sporadice.
Actuala aeronavă prezidenţială, de tip Boeing 707, este depăşită din mai multe puncte de vedere. Motoarele vechi, deşi bine întreţinute, depăşesc nivelul de poluare fonică acceptat în UE. Astfel, acest avion nu poate ateriza noaptea în spaţiul european decât cu derogare specială.
În 2008, preşedintele Traian Băsescu s-a văzut nevoit să plece cu alt avion, întrucât Boeing-ul 707 avea o problema la aparatura de bord.
Tupolevul bulgariei, scos la licitaţie
În februarie 2010, Ministerul Transporturilor din Bulgaria a început o procedură de vânzare a avionului Tu-154,