Francesco Schettino, căpitanul vasului Costa Concordia, îl acuză pe timonierul indonezian al navei scufundate, de producerea accidentului care a ucis 32 de oameni. Procesul căpitanului s-a reluat marţi, după vacanţa de vară a magistraţilor din Italia.
„Am vrut să încetinesc vasul. Dar timonierul nu a urmat corect ordinele mele“, a declarat Schettino instanţei din Grosset, unde are loc procesul în care este acuzat de ucidere şi abandonarea navei.
„A manevrat cârma în direcţia greşită şi ne-am lovit“, a mai spus el, acuzându-l pe timonierul Jacob Rusli Bin că a avut o reacţie lentă şi a manevrat nava spre dreapta, în loc de stânga.
Greşeala, susţine el, a cauzat o încetinire fatală a cursului vasului. „Dacă nu exista greşeala şi încetinire…nava s-ar fi oprit“, a declarat italianul în faţa magistraţilor, după ce a cerut permisiunea Curţii pentru a vorbi.
Schettino, considerat „cel mai dispreţuit om din Italia“ de către tabloide, este acuzat că naviga cu viteză prea mare şi prea aproape de insulă, într-o manevră riscantă, pentru „a-i saluta“ pe localnici, aceasta fiind o tradiţie maritimă italiană.
Echipa apărării sale a cerut permisiunea de a convoca experţi care să meargă la bordul epavei şi să determine dacă au existat probleme tehnici care să contribuie la dezastru.
„Acum este posibilă şi realizarea unei inspecţii la bordul vasului Concordia. Părţi ale navei sunt acum deasupra apei şi expertiza poate începe“, a declarat unul dintre avocaţii căpitanului, jurnaliştilor italieni.
Vasul a fost recuperat din apă săptămâna trecută în cea mai amplă operaţiune de ridicare a unei epave, din istorie, la 20 de luni de la producerea tragediei, în apropierea insulei Giglio.
Unele rapoarte ulterioare accidentului maritim sugerează că anumite mecanisme de siguranţă de la bordul vasului nu au funcţionat, agravând situaţia.
„Vom p