Doi clasici ai picturii româneşti sunt prezentaţi în expoziţii retrospective în spaţiile încărcate de istorie ale muzeului. Organizate în colaborare cu numeroase instituţii muzeale din Bucureşti şi din ţară, expoziţiile sunt o rară ocazie de a vedea reunite multe tablouri celebre aparţinând celor două nume fundamentale ale picturii româneşti.
Două evenimente expoziţionale au fost organizate recent de Muzeul Naţional Cotroceni: retrospectivele dedicate unor clasici ai artei româneşti, unul de secol XIX, iar celălalt de secol XX, Theodor Aman şi Iosif Iser, sub titlurile „Theodor Aman, pictor şi gravor", respectiv „Univers cromatic - Iosif Iser". Expoziţiile nu sunt întâmplătoare, ci marchează câteva aniversări sau comemorări „rotunde" ale celor doi artişti: 180 de ani de la naşterea şi 120 de ani de la moartea lui Theodor Aman, respectiv 130 de ani de la naşterea lui Iosif Iser.
Prima expoziţie este dedicată unui nume foarte important al plasticii româneşti, un clasic al picturii secolului XIX. Paradoxal, totuşi, Theodor Aman (1831-1891) este destul de puţin cunoscut în întreaga complexitate şi varietate a creaţiei sale, pe care Muzeul Cotroceni încearcă s-o redea prin această expoziţie, a cărei selecţie se doreşte a fi cât mai reprezentativă pentru diversele tematici şi tehnici abordate de artist.
Necunoscutul Aman
Theodor Aman, „Femeie pictând (Ana)“
Văzut în general (pe bună dreptate) ca un mare pictor al „scenelor istorice", un fel de ilustrator al literaturii epocale a lui Bolintineanu (iar acest sector al operei amaniene este şi el bine reprezentat în Spaţiile Medievale ale Cotroceniului), sau ca un portretist „de epocă" Biedermeier, Aman se dovedeşte şi un merituos creator în genuri mai puţin eroice: peisaj, natură statică, interioare, scene orientale.
Totodată - şi aici este supriza document