Mircea Marian: "Ungurii au ajuns din nou să râdă de noi. Ambasadorul Budapestei ne-a bătut obrazul şi ne-a cerut să terminăm mai repede autostrada Bechtel."
Vecinii noştri stau cu două autostrăzi la numai 30 de kilometri de graniţa României, iar noi le spunem că vom putea să ne conectăm la reţeaua lor abia în 2013. Dar crede cineva în acest termen?
Anul acesta, potrivit datelor furnizate de Compania de drumuri şi autostrăzi, s-au alocat de la buget 399,5 milioane de euro pentru proiecte de autostrăzi. Necesarul ar fi fost - potrivit estimării companiei - de 1,3 miliarde de euro. Cei de la Bechtel se plângeau, prin august, că statul român nu le achitase nici măcar lucrările pe aprilie, mai şi iunie. Pe culoarul patru, cel care duce de la Nădlac spre Bucureşti şi apoi la Marea Neagră, situaţia este şi mai tristă. Se lucrează doar la centurile ocolitoare ale Constanţei şi Sibiului. Pentru varianta ocolitoare a Sebeşului - unde şoferii stau blocaţi cu orele - nici măcar nu s-au pregătit documentele pentru licitaţie.
Pentru că există o presiune a publicului, guvernul mai aruncă un ban pentru autostrăzi. Iată însă cum se prezintă situaţia de pe căile ferate, potrivit unor date ale Ministerului Transporturilor: o cincime din poduri şi podeţe au durata de viaţă expirată, iar 95% din instalaţiile de centralizare electrodinamică au nevoie de reparaţii capitale. Prudenţi, autorii documentului spun că această situaţie „creează premise pentru crearea de evenimente feroviare“. Dincolo de acest eufemism, de fapt ei ne avertizează că este o chestiune de timp până când vor avea loc accidente grave. Oricum, trenurile româneşti circulă cu viteza melcului din cauza căii de rulare învechite - sunt nu mai puţin de 373 de restricţii de viteză pe teritoriul întregii ţări.
Realitatea este că, pentru a finanţa majorarea de la 1 octombrie a p