Limitarea transporturilor de marfă pe drumuri şi căi ferate a lăsat companiile fără materii prime, în imposibilitatea de a-şi onora contractele.
În fiecare iarnă, societăţile comerciale înregistrează pierderi inerente din cauza viscolului, dar de data aceasta paguba este de câteva ori mai mare decât de obicei. Atât transportatorii de marfă, cât şi clienţii acestora - fabricile, uzinele şi celelalte companii - se confruntă cu blocaje ce durează deja de mai bine de o lună.
Dacă transportatorii şi-au pierdut răbdarea cu drumurile închise ori restricţionate în funcţie de tonaj, industriaşii încep să piardă contracte şi cu toţii (şoferi şi întreprinzători) pierd, cu siguranţă, bani.
Cât de mulţi bani? Potrivit liderilor patronali, suma totală a pierderilor se ridică la trei milioane de euro pe zi, iar per ansamblu economia ar putea avea în acest trimestru un recul echivalent cu 0,1% din Produsul Intern Brut.
Costurile cresc exponenţial
Calculele transportatorilor arată că firmele din acest sector pierd în total un milion de euro pe ziua de viscol, din cauza consumului sporit de combustibil şi a blocajelor în care şoferii au fost nevoiţi să piardă ore, dacă nu zile în şir.
Lor li se alătură producătorii de bunuri, care pierd zeci sau chiar sute de mii de euro per firmă din cauză că materia primă nu soseşte la timp (fiind blocată undeva pe şosea sau pe calea ferată) sau pentru că produsele lor nu pot fi livrate. Recent, şi furnizorii de carburanţi au tras un semnal de alarmă, arătând că dacă drumurile vor fi blocate încă două-trei zile ei nu vor mai putea aproviziona benzinăriile, ceea ce ar crea haos pe şosele.
„O iarnă grea blochează economia, lovind în sistemul vaselor de sânge care o alimentează, adică în transporturi. Exporturile încetinesc, la fel şi importurile, astfel că multe comenzi rămân neonorate. Co