Specialiştii de peste ocean cred că încasările din publicitate vor stagna în următoarea perioadă. Criza financiară a schimbat profund „faţa“ comunicării, precum şi comportamentul investitorilor în publicitate, dar şi pe cel al consumatorilor. Nu va fi mai bine, dar nici rău, şi, cel mai probabil, industria de publicitate nu va mai ajunge unde a fost odinioară. Cam aşa s-ar traduce estimările pentru cea de-a doua jumătate a acestui an, potrivit publicaţiei „Advertising Age“.
Marile reţele de media se întrec în previziuni pentru următorii ani, fie apocaliptice, fie ceva mai optimiste, dar toate merg într-un singur sens: în jos!
O parte dintre clienţi au tăiat „cu furie“ din bugetele de promovare, în timp ce alţii au profitat din plin de scăderea preţurilor pe diferitele medii.
Deşi ar părea că unii clienţi s-au mai dezgheţat în această perioadă, nu este neapărat un semn că recesiunea a trecut: „În acest moment, unele bugete au fost deblocate şi se cheltuie mai mult pe publicitate faţă de anul trecut, dar asta nu înseamnă că am depăşit criza, ci faptul că este o nouă modalitate de a face business“, spune Robin Domeniconi, vicepreşedinte Microsoft.
Clienţii trebuie să-şi schimbe mentalitatea
Un alt specialist în publicitate, Laurence Boschetto, preşedinte-CEO la reţeaua de publicitate DraftFCB, este de părere că actuala situaţie economică a dus la o strategie mai înţeleaptă de marketing din partea marilor investitori în publicitate.
„Clienţii vor ca fiecare dolar să fie cheltuit cu mai multă responsabilitate şi vor eficienţă maximă. Industria va trebui să se obişnuiască cu ideea că nu ne vom mai întoarce acolo unde am fost înainte de recesiune, când nu eram aşa de conştienţi de răspunderea pe care o aveam“, explică Boschetto.
Unele domenii încep să se „trezească“ @N_P