Reabilitarea şi introducerea în circuitul turistic a primei căi ferate miniere înguste din Transilvania a rămas tot la stadiul de proiect. Autorităţile locale invocă faptul că traseul mocăniţei Hunedoara-Govăjdie se află în proprietate privată. Sursa: Remus SuciuSursa: Remus Suciu
1 /.
Sesizată de un grup de tineri din Hunedoara, Direcţia Judeţeană pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Naţional Cultural (DJCCPN) a reuşit în vara acestui an să obţină din partea Ministerului Culturii clasarea temporară a liniei Hunedoara – Govăjdie ca monument istoric industrial.
Pentru ca linia să aibă permanent acest stut, trebuie întocmite câteva studii şi acte pe baza cărora Comisia Naţională a Monumentelor să o poată clasa, aşa încât distrugerea a ceea ce a mai rămas din traseul vechii mocăniţe să fie stopată.
"Este nevoie în principal de studiul unui arhitect autorizat şi de un studiu al unui istoric autorizat de Ministerul Culturii. Noi nu putem plăti aceste studii şi trebuie să se găsească o soluţie, cel mai probabil, de către Primăria Hunedoara şi Primăria comunei Ghelari, localităţile pe raza cărora se află traseul. Noi le-am înştiinţat asupra acestui lucru şi am cerut copii după toate actele referitoare la linia ferată îngustă pe care le deţin cele două instituţii. Mai avem la dispoziţie doar opt luni pentru a întocmi dosarul şi a obţine clasarea liniei ca monument istoric industrial", spune Călin Cornea, responsabil cu probleme de patrimoniu imobil în cadrul DJCCPN.
Încă la stadiul de informări
Conducerea Primăriei Hunedoara spune că situaţia liniei mocăniţei este mai complicată deoarece se află în proprietatea societăţii Talc Dolomită S.A. (firmă din grupul Tender – n.r.), iar înainte de a se plăti studii istorice şi tehnice, linia trebuie să ajungă în proprietate publică.
"Nouă nu ne permite legea să plătim bani pentru ceva ce nu e