În România, nu există încă o instituţie unanim acceptată de piaţă care să măsoare cu precizie valoarea netă a investiţiilor publicitare Cheltuielile nete de publicitate în
În România, nu există încă o instituţie unanim acceptată de piaţă care să măsoare cu precizie valoarea netă a investiţiilor publicitare
Cheltuielile nete de publicitate în România sunt estimate, în acest an, la 625 milioane de euro. Valoarea este cu 32% mai mare decât cea din 2007.
Câţi bani se investesc în piaţa de publicitate din România? Orice om de publicitate care se respectă ar trebui să ştie răspunsul chiar şi atunci când este trezit din somn. Pentru că această cifră de bilanţ reprezintă un reper în afacerile publicitare. Altfel spus, industria de comunicare şi clienţii publicitari pot avea o situaţie clară a prezentului şi, pe baza acesteia, îşi pot construi în viitor planurile de marketing.
Din păcate, comunitatea de business din acest domeniu nu are la dispoziţie cifre care să arate valoarea netă a investiţiilor publicitare într-un an sau într-o anumită perioadă. Şe ştie, compania Alfa Cont monitorizează consumul de publicitate pe televiziune, presă şi radio. Această monitorizare, începută cu opt ani în urmă, ia în calcul valorile brute, adică volumele calculate pe tarifele-listă de publicitate (rate-card).
Concret, Alfa Cont furnizează cifre obţinute pe baza preţurilor oficiale ale fiecărui furnizor de media în parte (preţuri publice), dar nu poate stabili şi valorile discounturilor. Acestea sunt confidenţiale în contractele încheiate între agenţiile şi clienţii de publicitate, pe de o parte, şi mass-media, pe de altă parte. De regulă, analiştii aplică la bugetele brute diferite discounturi medii pentru a estima valorile nete.
Mai mult, cu toate eforturile Alfa Cont în dezvoltarea monitorizării, există o bună parte din piaţă (mai ales cea locală)