Deşi liberalii care au iniţiat modificarea codului rutier n-o recunosc, camerele video de la examenul auto sunt menite să introducă şoferii într-o atmosferă intelectuală, similară bacalaureatului. Da, dar dacă promotorii proiectului n-ar fi, de fapt, decât nişte miliţieni, travestiţi în liberali, şi-ar da seama că în locul unor măsuri care să provoace frica, mai bine ar face un mediu economic stimulativ. Şi atunci ar dispărea apetitul cheltuirii banilor fără noimă. Pentru că dacă ar fi suficient business de făcut, părinţilor nu le-ar mai da mâna să le plătească 5-6 amenzi odraslelor lor, ci ar vedea că-i mai ieftin să-i trimită în oraş cu taxiul.
În proiectul iniţial de act normativ amenda maximă era de 16.000 de lei, dar s-a redus la 9.600 în cea de-a doua propunere. Nu-i aşa că-i bine? Păi, asta reprezintă peste 2.000 de euro. Cât e un salariu bun în Occident - de cinci ori mai mare ca la noi! În aceste condiţii, dacă tot sunt stimulaţi pensionarii să se împrumute, copiii să economisească, poate că ar fi bine să apară un produs de creditare pentru amenzi. Iar băncile ar relansa astfel creditarea...
Şi totuşi, principala problemă este că mediul nu devine mai bun. Indisciplina din trafic - cum le place să spună factorilor de răspundere - e legată de lipsa de funcţionalitate a societăţii, cu cauze profunde în educaţie şi în sinecurile cultivate. Pentru că nimeni nu şi-a pus problema că important nu e să-i supraveghezi pe cei care vor să-şi ia carnet ca să nu poată da şpagă, ci să n-aibă cui să dea. Iar lipsa de educaţie e imprimată de familie, care îşi desfăşoară activitatea de business sfidând legea, nu de lipsa de învăţare. Ducând lucrurile la extrem, examenul auto trebuie să testeze, în special, deprinderi, nu cunoştinţe ca la BAC, de aceea nu e musai să ştii să citeşti şi să scrii ca să şofezi. Din acest motiv sunt şi semnele de circulaţie sc