Ministrul Liviu Voinea a ţinut să-i replice guvernatorului BNR, la o conferinţă la care au participat împreună, că deşi sunt bani în piaţă, aşa cum afirmase Isărescu, “la buget n-ajung toţi”. Problema este însă că pentru a alimenta bugetul banii trebui investiţi în activităţi economice şi abia după ce generează profituri revin şi statului sub formă de impozite. De ce nu generează? Din cauza mediului economic. Mai precis a modificării permanente a cadrului fiscal. Motiv pentru care statul nu doar că nu-şi încasează taxele, ci nu beneficiază nici de împrumuturi pe termen lung, în sume consistente. Iar dacă nu credeţi că mediul de afaceri ostil e de vină, ia să ne uităm la un raport cu care e familiarizat Liviu Voinea: topul competitivităţii. Aici managerii acuză că principala barieră în calea businessului e povara fiscală.
Şi pentru că tot discutăm de obstacole haideţi să recurgem la exemple. După ce oamenilor de afaceri le sunt taxate dividendele cu 16% şi maşinile de peste 3.000 cmc pe care le cumpără din dividende cu TVA majorată de 24% şi, mai nou, cu accize, ce să vezi? Plătesc taxe pe proprietate actualizate cu o taxă - inflaţia -, care în cazul maşinilor cu motorizări mari sunt şi prohibitive. Cumpărătorii de maşini cu motoare de peste 3000 cmc achită minimum şase taxe: timbrul de mediu, asigurarea RCA, taxa RAR, taxa de înmatriculare, noua acciză şi impozitul anual pe proprietate. După care trec la cele incluse în preţul benzinei. Că tot s-a apucat ministrul Voinea să declare că majorarea accizei la carburanţi ba combate deflaţia, ba va fi compensată de ieftinirea ţiţeiului, după ce în vară spunea că noul acord cu FMI nu prevede creşterea sau apariţia de noi taxe.
Din câte se observă cei care n-au venituri suficiente să achiziţioneze proprietăţi nu-s impozitaţi, ci doar cei care au capacitatea să investească. Şi ca nu să o facă, vine statu