În loc să beneficiem, începând din această toamnă, de drepturile acordate călătorilor din trenuri, amânăm până în 2014 alinierea la normele UE care apără interesele pasagerilor, pentru că reţeaua noastră feroviară este prost administrată şi se află într-o stare precară.
Teoretic, toţi călătorii care au aşteptat prin gările româneşti mai mult de o oră ar fi trebuit să-şi primească înapoi 25% din preţul biletului. De asemenea, la întârzieri mai mari de două ore, călătorul ar fi fost despăgubit cu 50% din suma plătită.
Cel puţin aşa prevede o normă europeană intrată în vigoare în 2009, pentru care însă responsabilii CFR au cerut o derogare de cinci ani, timp în care va fi refăcută infrastructura. Astfel că, la noi, drepturile de despăgubire se vor acorda abia pe la sfârşitul anului viitor.
Ce spun normele UE
Un regulament din 2007 al Comisiei Europene ce prevede o serie de drepturi şi facilităţi pentru pasagerii care călătoresc cu trenul în ţările membre UE. Cea mai importantă dintre aceste facilităţi constă în despăgubirea pe care călătorii ar putea să o primească dacă trenul întârzie.
Ei bine, în România – ţară membră a UE – aceste facilităţi nu se vor aplica decât din 2014, dintr-un motiv relativ simplu: starea infrastructurii feroviare este atât de proastă, încât întârzierea trenurilor este inevitabilă, astfel că eventuala despăgubire a călătorilor pentru întârziere ar aduce operatorul feroviar CFR Călători în incapacitate de plată, în numai câteva zile.
Aşa se face că, pe lângă pierderile financiare tot mai mari ale companiilor feroviare româneşti, decontate din bugetul ţării (adică din banii tuturor contribuabililor), românii sunt nevoiţi să suporte în continuare, fără a fi despăgubiţi, şi neplăcerile provocate de întârzierea trenurilor.
Despăgubiri doar pe trenurile internaţionale
Aşadar,