Cele mai multe firme româneşti se aşteaptă la o scădere a vânzărilor pe piaţa internă în 2011, potrivit unui studiu al Asociaţiei Camerelor de Comerţ şi Industrie Europene, Eurochambers.
Astfel, peste 35% din companii au aşteptări pesimiste în această privinţă, în timp ce 32% cred că vor vinde mai mult. Situaţia este mai echilibrată faţă de anul trecut, când doar 19% din afacerile româneşti au înregistrat un avans al vânzărilor pe piaţa internă, în timp ce 53% au suferit o scădere dramatică.
Perspectivele de export pentru 2011 arată, în schimb, o îmbunătăţire faţă de anul trecut, aproape 30% din firme estimând creşteri, în timp ce 26% văd în continuare un declin.
Semne bune şi pe piaţa muncii
Antreprenorii sunt mai optimişti şi în privinţa angajărilor. Anul trecut, 42% din companii şi-au redus numărul de angajaţi, în timp ce, pentru anul viitor, ponderea celor care vor face disponibilizări se reduce la 28,5%.
În privinţa creşterii numărului de salariaţi, peste 21% din firme anunţă angajări, faţă de 15% anul trecut. În comparaţie cu statele UE, antreprenorii români rămân, în medie, printre cei mai pesimişti, alături de greci.
Concluzia studiului indică însă faptul că încrederea firmelor pentru 2011 este semnificativ mai mare faţă de anul trecut. Studiul evaluează aşteptările referitoare la climatul de afaceri a circa 100.000 de companii din 120 de regiuni, care furnizează 85% din PIB-ul UE.