În prezent, o singură companie a anunţat că va investi într-un centru comercial la periferia Bucureştiului. Creşterea accelerată a segmentului rezidenţial din localităţile-satelit ale Capitalei nu a dus şi la extinderea pieţei de retail către aceste zone. Densitatea oraşelor din jurul Bucureştiului nu este încă suficient de mare pentru a justifica apariţia de proiecte mari de cumpărături.
Cu toate acestea, piaţa centrelor comerciale din Capitală poate susţine până la 20 de proiecte, atât în oraş, cât şi în localităţile-satelit, consideră Răzvan Gheorghe, Managing Partner Cushman & Wakefield Activ Consulting. „La periferii, pentru a rămâne profitabile, este nevoie de şase-şapte proiecte”, spune Gheorghe.
Până în prezent, la marginea Bucureştiului a fost anunţat un singur proiect de centru de cumpărături, potrivit unei analize a companiei Spiegelfeld International. Divizia imobiliară a grupului austriac Erste, Sparkassen Immobilien, şi-a arătat intenţia de a construi un mall de 45.000 de metri pătraţi la Jilava.
„În contextul actual al pieţei, un centru de cumpărături cu o astfel de suprafaţă în zona Jilava este un proiect îndrăzneţ”, spune IlanLaufer, General Manager Retail Group. Cele mai apropiate centre de cumpărături de Jilava sunt Liberty Center, din cartierul bucureştean Rahova, şi Sun Plaza, din Berceni.
Periferiile nu sunt zone de cumpărături
Laufer consideră că orice investiţie într-o localitate cu mai puţin de 60.000 de locuitori este una riscantă. „Localităţile-satelit sunt favorizate pentru dezvoltări rezidenţiale, dar, în prezent, acest lucru nu justifică investiţia într-un centru comercial”, spune Laufer.
În zone precum Pipera sau Mogoşoaia pot fi profitabile locaţii de mici dimensiuni, care să cuprindă un număr limitat de facilităţi destinate distracţiei şi relaxării