La 16 iunie 2004 au început lucrările la Autostrada Transilvania, iar în contract era prevăzut ca termen de finalizare aceeaşi zi din 2013. Astăzi, cea mai scumpă autostradă din lume numără puţin peste 50 de kilometri din 415, după o cheltuială de 1,3 miliarde de euro. „Adevărul“ vă prezintă odiseea de nouă ani a şantierului Autostrăzii Transilvania.
În momentul semnării contractului, autorităţile de atunci credeau sincer că 415 kilometri de autostradă care vor străbate munţi şi prăpăstii vor putea fi construiţi cu o cheltuială totală de 2,2 miliarde de euro.
Acum, când am ajuns la termenul stabilit ca limită pentru finalizarea autostrăzii (iunie 2013), nu mai putem decât să constatăm că avem doar 52 de kilometri circulabili, o gaură bugetară de 1,3 miliarde de euro şi despăgubiri de plătit de 37,2 milioane de euro.
Practic, fiecare kilometru din Autostrada Transilvania ne-a costat 25 de milioane de euro, iar dacă am fi continuat cu aceste costuri am fi ajuns la o cheltuială totală de peste 10 miliarde de euro.
Controversele s-au ţinut lanţ
Pe hârtie, lucrurile au început la 18 noiembrie 2003, când Cabinetul Adrian Năstase adopta o Hotărâre de Guvern „pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii Autostrada Braşov - Târgu-Mureş - Cluj - Oradea". Pe teren, motoarele utilajelor au pornit, oficial, la 16 iunie 2004.
Prima mare necunoscută a acestui megaproiect este însăşi valoarea lui reală. Dacă la început se estima că cei 415 kilometri vor putea fi construiţi cu doar 2,2 miliarde de euro, în condiţiile în care viitoarea autostradă străbate zone geografice cu un relief dintre cele mai dificile, e clar că nici măcar iniţiatorii nu ştiau la ce fel de jug înhamă bugetul ţării. Ulterior, suma totală estimată neoficial a urcat la cinci miliarde de euro.
România trebuia să se conc