După reabilitarea liniei ferate Câmpina – Predeal, varianta feroviară de transport va avea tarife asemănătoare cu cea rutieră, dar va dura mai puţin şi va fi mai sigură.
În ultimii ani, transportul pe Valea Prahovei era un calvar atât în tren, cât şi pe şosea, pentru că linia ferată se afla într-o renovare ce părea nesfârşită, iar pe calea rutieră coloanele kilometrice de maşini înaintau cu viteza melcului.
De aceea, cei mai mulţi călători alegeau microbuzul, care cel puţin era mai ieftin decât trenul. A venit însă momentul final al renovării de pe calea ferată, şi balanţa rutier/feroviar s-a reechilibrat.
Concurenţă de la egal la egal
De acum, şoseaua va rămâne, probabil, la fel de aglomerată, dar cu trenul se va putea circula în viteze de peste 80 de kilometri pe oră, la preţuri foarte puţin mai mari faţă de varianta cu microbuzul.
Concret, un drum de la Bucureşti la Braşov va fi parcurs în trei ore şi jumătate cu microbuzul sau în trei ore cu trenul, iar preţul biletului este de 45 de lei la microbuz, respectiv 47 de lei la tren (Interregio, fostul Accelerat, clasa a II-a). Pe ruta Bucureşti - Predeal, diferenţele se văd şi mai bine: în timp ce microbuzul face trei ore, iar biletul costă 35 de lei, trenul face doar două ore şi jumătate la un preţ al biletului de 38 de lei.
Avantaje şi dezavantaje
Toate acestea sunt posibile datorită faptului că pe calea ferată se poate depăşi, pe tronsoane din ce în ce mai lungi, viteza de 140 de kilometri pe oră, în condiţii de maximă siguranţă, în timp ce pe şosea astfel de viteze (pe care, oricum, nu le ating decât foarte rar microbuzele) înseamnă deja risc pentru viaţa pasagerilor.
Principalul avantaj pe calea ferată constă în confortul, dar mai ales în siguranţa pasagerilor din tren, faţă de aglomeraţia, surprizele posibile şi riscurile de tot felul de pe şosea. De cealaltă par