Cu 4.200 de lei pe an pentru fiecare angajat, companiile ar putea asigura vacanţe pe bază de tichete, însă doar cele profitabile pot participa la acest sistem. De aceea, Federaţia Patronatelor din Turism şi Servicii (FPTS) arată că tichetele de vacanţă au o cotă extrem de mică prin raportare la potenţial, ceea ce dezavantajează în primul rând industria turistică românească, principala ţintă a acestui sistem.
Tichetele de vacanţă reprezintă o oportunitate pentru turismul românesc, dar dezvoltarea lor a rămas la stadiul incipient şi prea puţini angajatori utilizează acest sistem. „Fără un dialog aprofundat între Guvern, emitenţii de tichete de vacanţă, operatorii de turism şi unităţile de tip hoteluri şi pensiuni, valoarea tichetelor de vacanţă ar putea rămâne la 0,18 % din valoarea tichetelor de masă, unde se situează în prezent“, arată preşedintele FPTS, Dan Matei Agathon, într-un comunicat al Federaţiei.
Legislaţia frânează sistemul tichetelor de vacanţă
„Problema de fond a nedezvoltării pieţei tichetelor de vacanţă este aceea că angajatorii nu le acordă, fie din cauza lipsei de informaţii, fie din cauza unor măsuri prevăzute în legislaţie care frânează evident sistemul. Din păcate, legea stipulează necesitatea ca firma să aibă profit pentru a putea oferi acest stimulent, ceea ce repezintă o condiţionalitate nejustificată, mai ales în perioadă de criză. Apoi, impozitarea lor cu 16%, în condiţiile în care produsul este abia la începutul pătrunderii pe piaţă, nu este de natură să urgenteze implementarea lui. În acest sens, acordarea unor facilităţi angajatorilor care doresc să adopte sistemul ar fi o soluţie inteligentă de dezvoltare“, afirmă liderul patronal.
Un argument forte pentru angajatori
Este important de ştiut că angajatorul care alege să motiveze angajaţii cu tichete de vacanţă are avantaje multiple. Cel mai important este