Deși par competitori cu forțe egale, unii pretendenți la CFR Marfă se prezintă într-o situație care i-ar putea scoate din joc Sursa: CODRIN PRISECARU
Cele trei companii înscrise în cursa pentru CFR Marfă par a avea şanse egale, spune Doru Lionăchescu, managing partner la casa de investiţii Capital Partners. Grupul Feroviar Român (GFR), deţinut de milionarul Gruia Stoica, poate avea un atu, datorită anvergurii regionale. Grupul este prezent în Germania, Austria, Bulgaria, Serbia, Muntenegru, Ucraina, Republica Moldova, spune consultantul. De asemenea, Transferoviar, un operator de dimensiuni reduse de pe piaţa locală, a devenit un competitor important, prin asocierea cu fondul austriac Donau-Finanz GmbH & Co KG. Cel de-al treilea competitor, Omnitrax, este un cunoscut operator feroviar din Statele Unite ale Americii, având atât expertiza, cât şi capacitatea financiară.
GFR, anticoncurenţial?
Este posibil însă ca nu toţi participanţii să fie eligibili. Dacă Grupul Feroviar Român preia CFR Marfă, cota de piaţă la care va ajunge GFR, care deţine aproape 30% din piaţa transportului feroviar, urcă spre 60 – 70%, situaţie de monopol. Consiliul Concurenţei ar putea, aşadar, spune „stop” tranzacţiei.
Salvaţi pe final
În timp ce firma lui Gruia Stoica ar putea fi scoasă din joc pe probleme de concurenţă, Transferoviar nu se califica iniţial din cauza condiţiilor financiare impuse de Ministerul Transporturilor şi care cereau firmelor care au licenta in transporturi să aibă o cifră medie anuală de 30 de milioane de euro, în ultimii ani. Or, afacerile Transferoviar au fost în 2010 de 61,2 milioane de lei (circa 13 milioane de euro), şi în 2011 de 87,6 milioane de lei (circa 19 milioane de euro).
Singurul competitor eligibil rămânea Omnitrax, ceea ce nu ar mai fi justificat organizarea unei licitaţii. Zilele trecute, Transporturile au modificat însă