Potenţialul de creştere al sistemului bancar românesc atrage grupurile financiare. Activele au preţuri mult mai mici, iar forţa de muncă este ieftină. Marile grupuri financiare îşi plănuiesc extinderea pe pieţele emergente. România nu este ocolită. Juergen Fitschen, membru în Consiliul de Administraţie al Deutsche Bank, cea mai mare bancă din Germania, anunţa în urmă cu două zile intrarea în 2010 pe piaţa românească, fără a avea însă în vedere achiziţii. Mai exact, prin deschiderea unei filiale ce va deservi clienţii corporate.
Decizia, luată într-o perioadă în care cele mai multe economii europene sunt în scădere, poate surprinde. Şi, totuşi, momentul este unul pe cât se poate de prielnic. „Preţurile sunt mult mai mici, oamenii sunt mai ieftini. Acum este momentul bun să intri“, explică Dragoş Cabat, membru Chartered Financial Analyst România (CFA).
El spune că Deutsche Bank este o bancă prudentă, care întotdeauna a intrat mai târziu pe unele pieţe, comparativ cu celelalte mari grupuri financiare. „România nu a fost o piaţă suficient de mare şi atunci este normal să nu fi intrat până acum. Aşa cum s-a întâmplat şi cu HSBC, deşi a avut ocazia în urmă cu câţiva ani“, a mai spus Cabat.
Deutsche Bank a raportat un profit net preliminar pentru trimestrul al treilea de 1,4 miliarde de euro, în creştere de peste trei ori. „Deutsche Bank este în mod clar unul dintre câştigătorii acestei crize“, a comentat Christian Gattiker, şeful departamentului strategic al Bank Julius Baer&Co.
Punctele forte ale sistemului românesc
De asemenea, Isbank, cea mai mare bancă listată la bursa din Turcia, şi-a anunţat recent intenţia de a lansa operaţiuni în România, Albania, Bulgaria şi Irak. Şi, totuşi, ce îi atrage pe marii bancheri în România? Cabat spune că economia românească a crescut suficient pentru a satisface ce