Blocajul barjelor cu materii prime şi materiale pe Dunăre şi pe apele interioare au dublat costurile de transport şi au provocat întârzieri în contracte de ordinul milioanelor de euro. Seceta dă bătăi de cap agricultorilor, care îşi văd investiţiile puse în pericol, dar pe industriaşi îi aduce chiar la disperare.
La prima vedere, lipsa ploilor nu ar avea cum să afecteze activităţile din fabrici şi uzine, dar realitatea arată că transporturile de mare tonaj destinate industriei grele, care se fac de regulă pe apă, sunt practic blocate în perioadele secetoase, lăsând industria fără materiile prime şi materialele necesare în procesul de producţie. Şi acum, ca şi în 2003, traficul greu de pe Dunăre a fost practic blocat pentru mai mult de două săptămâni, astfel că transporturile de minereuri, buşteni, sârmă, tablă şi alte mărfuri industriale au întârziat, provocând industriaşilor pierderi de 500.000-700.000 de euro pe zi.
Trenul, de două ori mai scump ca barja
Pe de-o parte, industriaşii s-au văzut nevoiţi să apeleze la transportul mărfurilor cu trenul în locul celui cu barja, mai ieftin, înregistrând astfel o dublare a costurilor cu transportul. De cealaltă parte, cei care nu au avut resursele necesare pentru a suporta această creştere neaşteptată a costurilor au fost nevoiţi să întârzie în onorarea contractelor, situaţie care din nou a provocat nu doar pierderi masive, ci şi neîncredere între parteneri.
Şi în comerţul exterior au fost consemnate unele pierderi, pentru că multe din mărfurile blocate pe Dunăre erau destinate exporturilor sau veneau din import. „Firmele au fost nevoite să transporte cu trenul sau cu TIR-ul ceea ce de obicei se aduce pe apă, astfel că au avut cu siguranţă pierderi din cauza secetei", ne-a declarat Mihai Ionescu, secretarul general al Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România.
Scă