Iulian Stanciu, CEO şi coproprietar eMAG, glumeşte pe ideea că Black Friday, festival al consumului pe care l-a importat din SUA în 2011, ar putea deveni sărbătoare legală. O glumă care, cine ştie, se va transforma în realitate în 2018 când Stanciu se aşteaptă ca eMAG să valoreze 1,5-2 miliarde de euro.
În timpul Războiului Civil, Abraham Lincoln proclama o nouă sărbătoare naţională a Americii (Ziua Recunoştinţei) şi nu se gândea că o sută de ani mai târziu, această zi va deveni pentru conaţionalii săi pretextul unei sărbători de shopping. Cu atât mai puţin putea să-i treacă prin minte preşedintelui american că 148 de ani mai târziu, un antreprenor din îndepăratul Est al Europei va importa sărbătoarea de shopping fără să-şi mai amintească aproape deloc de el, de Abraham Lincoln şi de semnificaţia Zilei Recunoştinţei (Thanksgiving Day). Aşa se scrie istoria.
Era în vara lui 2011. Tot managementul eMag şi Flanco (doi retaileri electroIT pe care criza i-a forţat să fuzioneze) se afla în Statele Unite, la un eveniment al industriei. Mai erau câteva luni şi începea sezonul cumpărăturilor când, în America, oamenii sunt dispuşi să petreacă nopţi în faţa unui magazin ca să cumpere un televizor sau o tabletă cu discount. A fost un moment în care bărbatul subţirel cu ochi verzi şi cămaşă cu pătrăţele albastre din faţa mea a avut o viziune: ”am vizualizat modul în care oamenii se aruncă pe sub obloane”, la cumpărături, de Black Friday.
Este probabil momentul în care a decis împreună cu colegii săi să aducă şi în România marea sărbătoare chiar din acel an. ”Media relata despre cum consumă capitaliştii ăştia ca disperaţii. Imaginea aia a declanşat”, îşi aminteşte Iulian Stanciu, în timp ce mută dintr-o mână într-alta o sticlă de apă aproape goală. Am o discuţie în sala Branson a sediului eMAG din Pipera cu el, CEO şi acţionar eMag şi cu prietenul său, Radu Apost