Renumitul cineast britanic, prezent ieri la Bucureşti pentru o serie de întâlniri cu publicul, crede că noile tehnologii digitale sunt vehiculul unei revoluţii fără egal în istoria umanităţii. Masterclassul lui Peter Greenaway şi proiecţia filmului său, „Rembrandt’s J’accuse”, au deschis prima ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti EXPIFF.
Provocator şi nedispus la compromisuri în ceea ce priveşte propriile idei, la fel ca şi filmele sale - astfel s-a prezentat regizorul britanic Peter Greenaway la întâlnirea de ieri cu publicul său românesc. Mai citeşte şi: Greenaway vede viitorul cinemaului Tinerii au făcut neîncăpător holul de la Cinema Scala, iar apoi, în timpul masterclassului, sala cinematografului. În public s-au aflat şi nume importante autohtone, precum regizorul Iosif Demian, documentaristul Copel Moscu (director executiv al EXPIFF), regizorul Radu Vasile Igazsag (membru în juriul festivalului) sau muzicianul de avangardă Mircea Florian, la rândul său artist multimedia.
Noii stăpâni ai imaginii
Jovial şi expresiv, de o vitalitate debordantă la cei 68 de ani ai săi, Peter Greenaway părea a contrazice, prin propria sa prezenţă, aserţiunea că cinematograful este mort. „Cinematograful a murit!" a fost, însă, replica cu care Greenaway şi-a început atât conferinţa de presă, cât şi masterclassul de după-amiază. În opinia artistului, în cei 115 ani care s-au scurs de la prima proiecţie a Fraţilor Lumière nu am asistat decât la texte ilustrate, cinemaul nereuşind să fie altceva decât un mediu bazat pe text, nu pe imagine.
Citându-l pe Umberto Eco, care spunea că cele opt milenii de civilizaţie umană au fost determinate de „stăpânii textului", Greenaway crede că acum a sosit timpul pentru „stăpânii/maeştrii" imaginii, iar aceştia nu mai trebuie să fie exclusiv bărbaţi, ca până acum.
Data esenţială a schimb