Micii fermieri vor să-şi vândă produsele în pieţe special amenajate, nu în marile magazine. Agricultorii spun că soluţia pentru a face faţă competiţiei cu ceilalţi fermieri nu e vânzarea produselor în magazinele moderne, ci vânzarea direct către consumatori.
Legume şi fructe direct din grădina fermierilor, caşcaval, şi lapte proaspăt de capră. Toate acestea pot fi găsite în pieţele tradiţionale organizate pe arterele oraşelor europene. Micii agricultori spun că astfel alimentele ajung direct la consumator. „De 25 de ani am rezervată aceeaşi tarabă, sâmbăta, pentru un euro, într-o piaţă centrală din Brittany (Franţa) şi vând fructe, legume şi carne de capră", spune Anton Pinschof, agricultor şi secretar al Reţelei Intercontinentale a Fermierilor care produc ecologic (Intercontinental Network of Organic Farmers Organisations), prezent, la Sibiu, în cadrul Seminarului privind evoluţia fermelor de semisubzistenţă în Europa.
Modelul francez
Anton Pinschof cultivă legume şi fructe pe jumătate de hectar de teren, iar restul de două hectare este folosit pentru hrana celor 15 capre. „Pentru o fermă de semisubzistenţă ca a mea, soluţia nu este restructurarea fermei şi comercializarea produselor în marile magazine, în asociere cu alţi producători. Eu ce produc consum. Ce îmi rămâne vând direct clienţilor", adaugă acesta. Pinschof spune că a încercat să-şi vândă produsele în Bulgaria, într-o piaţă din Sofia, însă taxele au fost de şase ori mai mari decât în Franţa.
„Tot pentru o tarabă trebuia să plătesc aici şase euro, iar de magazine nici nu poate fi vorba, taxele sunt prea mari", mai spune el. Pinschof spune că cea mai simplă soluţie este ca municipalităţile să le ofere ţăranilor un spaţiu unde să-şi vândă marfa, ca, de exemplu, în pieţele centrale din oraş. Spre deosebire de Pinschof, belgianul Xavier Delwarte, proprietarul unei ferme cu 25 de vaci, s