Antreprenorii locali care au mizat pe desfacerea mărfurilor în ţări din Asia şi Orientul Mijlociu au adus exporturile, din nou, la un nivel-record, susţin specialiştii. În noiembrie 2012, exporturile au depăşit pragul maxim de 4,2 miliarde de euro, atins doar în septembrie 2011.
De-a lungul anului trecut, în rândurile economiştilor a existat o teamă faţă de evoluţia exporturilor. Cei mai mulţi invocau problemele cu care se confruntă Uniunea Europeană şi mai ales zona euro.
Statisticile oficiale contrazic, însă, anticipaţiile pesimiste şi arată că exporturile româneşti au crescut lună de lună în 2012, iar în noiembrie a fost depăşit din nou (după recordul septembrie 2011) pragul de 4,2 miliarde de euro. Explicaţia nu poate fi alta decât aceea că exportatorii s-au orientat către pieţe cu mai puţine probleme, cum sunt cele dinafara UE.
Datele comunicate la solicitarea „Adevărul“ de către Institutul Naţional de Statistică (INS) arată că, anul trecut, exporturile au debutat extrem de timid, cu doar 3,4 miliarde de euro în ianuarie, pentru ca în martie şi în mai să fie depăşită cifra de 4 miliarde de euro. Mai târziu, în octombrie, exporturile au ajuns la 4,19 miliarde de euro, iar în noiembrie – la 4,2 miliarde de euro. Acest prag a mai fost depăşit doar în septembrie 2011, iar în istoria recentă nu a mai fost întrecut nici chiar de economia comunistă, centrată pe exporturi. Care să fie secretul?
Arabii şi asiaticii adoră produsele româneşti
Mihai Ionescu (foto), secretarul general al Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România (ANEIR), a declarat pentru „Adevărul“ că motorul creşterii se găseşte pe pieţele dinafara UE, iar firmele mici au fost mai eficiente decât tradiţionalele „vedete“ ale exporturilor din România.
„Sunt foarte multe firme mici care s-au