Jucării promovate prin reclame la posturile TV dedicate copiilor sunt uneori la limita legalităţii. Copiii sunt manipulaţi prin mesaje care le induc ideea că pot fi cei mai buni numai dacă au o anumită jucărie. Sursa: AP Photo
Spoturile în care apar fetiţe iubitoare, alături de mamele lor şi imaginează o familie perfectă în compania unor produse la care se face reclamă sunt periculoase atât pentru copii, dar şi pentru buzunarul părinţilor, spun specialişti în psihologie.
Pe de altă parte, cei din industria reclamelor cred că spoturile respectă prevederile legale şi nu reprezintă un pericol pentru nimeni.
Jucăria care te face "cel mai bun"
"Cu acest pătuţ poţi fi cea mai bună mamă" sau "Cei mai buni piloţi au avionul X" sunt textele multor reclame difuzate pe posturile dedicate copiilor. "Reclamele acestea "nevinovate" reuşesc să aibă efectul dorit de cele mai multe ori prin manipulare, apelând la visele copiilor. Ce fetiţă nu şi-ar dori să semene cu mama ei?", comentează Adina Pîrvu, psiholog la Paradox Consulting.
Determinarea copilului apare în momentul în care atingerea idealului (să fii o mama bună) este condiţionată subtil de cumpărarea produsului. "Astfel de reclame manipulează în primul rând copilul, iar în al doilea rând părinţii, care nu au timp să se mai joace cu copii lor. Astfel apare frustrarea: nu acord timp suficient copilului atunci nu sunt o mama bună, iar această lipsă poate fi suplinită prin nevoia compulsivă de a cumpăra tot ce-şi doreste copilul", subliniază psihologul.
"O practică comercială agresivă, ce constituie contravenţie"
În ce priveşte legalitatea unor astfel de reclame, părerile diferă, iar instituţii precum CNA-ul îşi declină responsabilitatea în anumite cazuri.
"Includerea într-o reclamă a unui îndemn direct adresat copiilor să cumpere produsele p