Cunoscutul critic, eseist, istoric și teoretician literar şi-a exprimat îngrijorarea pentru ce se întâmplă acum în ce priveşte apetenţa pentru lectură a românilor.
Realizatorii emisiunii „Digicult” şi-au propus să aducă în discuţie o temă delicată a ultimilor ani: Cât şi ce mai citeşte românul; este generaţia tânără atât de deturnată de noile tehnologii? Provocat astăzi să comenteze acest subiect, invitatul Iulianei Ciugulea la Digi 24, prorectorul Universităţii Bucureşti, Liviu Papadima şi-a exprimat îngrijorarea pentru ce se întâmplă în ce priveşte apetenţa pentru lectură a românilor.
„Pierde tot mai mult teren acel model de lectură pe care il consideram noi fundamental şi de care, eu cel puţin, ca profesor de literatură, mă simt ataşat. Modelul ăla de lectură în care te închizi într-o cameră, într-un spaţiu izolat şi-ţi acorzi răgaz, îţi acorzi tihnă şi citeşti un text cu atenţie... Este un model de lectură în evident declin şi evident aici competitorul fundamental îl reprezintă internetul”,spune criticul. Diferenţe majore între ce era înainte de 1989 şi anii 2000 intervin şi atunci când vorbim despre funcţia lecturii.
„Foarte probabil avea multe funcţii compensatorii, de a umple un timp gol pe care nu aveai cu ce să-l umpli, când televiziunea funcţiona 2 ore pe seară, alb negru şi cu programe absolut indigeste, pentru unii funcţia de relaxare, de delectare, chiar şi funcţia asta bovarică de a trăi lucruri imaginare într-o lume prezentă extrem de cenuşie şi de inertă şi aşa mai departe. Existau cititori pasionaţi care citeau în profunzime şi pentru care cartea avea un impact existenţial foarte puternic, le modela vieţile, le modela modul de a gândi, îi ajuta să înţeleagă altfel lumea, să se înţeleagă altfel pe ei înşişi. Astăzi, cei care citesc o fac la rândul lor din motive foarte variate, chestiunea majoră e asta referitoare la