Ediţia a 20-a a Festivalului Naţional de Teatru (FNT), încheiat duminică la București, a fost una dintre cele mai controversate. Cristina Modreanu, directorul artistic al festivalului, a selectat spectacole bine primite de public şi de critici, dar şi producţii care au stârnit valuri de indignare.
Criticul de teatru Mircea Morariu crede că selecţia spectacolelor s-a făcut „în absenţa unor criterii artistice reale". El nu consideră că FNT (30 octombrie - 7 noiembrie) poate fi un festival al capodoperelor, pentru că starea actuală a teatrului românesc nu îngăduie asta, dar a nu invita „Rosencrantz şi Guildenstern sunt morţi" de la Teatrul Maghiar de Stat din Timişoara (câştigător al premiului UNITER pentru cel mai bun spectacol, anul acesta), „Puterea obişnuinţei" de la Teatrul „Sică Alexandrescu" din Braşov, „Mizantropul" de la Teatrul „Tamási Áron" din Sfântu Gheorghe şi a aduce, în schimb, „în numele unor pretinse inovaţii şi al deschiderii spre nou, al unui imaginar specific al anului 2010 „Odysseia" de la Teatrul Naţional din Craiova sau „Poveşti de familie" de la Teatrul „Andrei Mureşanu" din Sfântu Gheorghe „e de natură să pună pe gânduri".
Mircea Morariu mai consideră că „Nişte fete" de la Teatrul „George Ciprian" din Buzău ar fi fost un spectacol mult mai avantajos pentru regizorul Cristi Juncu decât „Hoţii" de la Teatrul 74. „Falsele încurajări ale teatrului independent, în absenţa unor argumente artistice reale, nu duc nicăieri. Nu suntem în teatru în anul 1840; selecţionerul FNT nu are voie să se comporte asemenea unui Heliade Rădulescu, fie el şi în fustă, şi să îndemne «montaţi, băieţilor, numai montaţi în teatrul independent!»", punctează Mircea Morariu.
La capitolul „lucruri bune", criticul remarcă „mulţimea şi calitatea manifestărilor conexe", iar la puncte slabe subliniază „eclectismul criteriilor selecţiei, dezamăgirea provocată de s