„Adevărul” vă prezintă denumirea corectă şi destinaţia exactă ale celor 7 eurocenţi pe litrul de combustibil pe care îi vom plăti de la 1 ianuarie 2014.
Noua miză a disputei politice dintre preşedintele Băsescu şi premierul Ponta, adică cei 7 eurocenţi la litrul de carburant ce vor fi plătiţi suplimentar de la 1 ianuarie 2014, au fost prezentaţi în fel şi chip de către oficialii guvernamentali, în funcţie de ministrul care vorbea. Iniţial, premierul Victor Ponta a declarat că e vorba de o taxă specială, care va fi destinată construcţiei de autostrăzi. Ministrul pentru Proiecte de Infrastructură, Dan Şova, a spus că e vorba de o acciză specială. Fără să poată estima câţi bani se vor strânge, el a declarat că „e posibil” ca doar „o parte din bani” să meargă la autostrăzi.
Luni seara, la o emisiune Realitatea TV, jurnalistul Radu Soviani a încercat aproape o jumătate de oră să smulgă de la purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mirel Palada, răspunsul la întrebarea: e acciză sau taxă specială? Zadarnic însă, căci purtătorul de cuvânt nu a spus un cuvânt în acest sens. De ce e important răspunsul
„Ori nu ştia, ori nu a vrut să zică” – îşi explică Radu Soviani refuzul de a răspunde al purtătorului de cuvânt. Răspunsul era important, pentru că în funcţie de acesta se poate vedea destinaţia banilor. Dacă ar fi vorba de o taxă specială, aceasta nu poate fi folosită decât în scopul pentru care a fost creată – în construcţia de autostrăzi, cum e cazul de faţă. Dacă e acciză, atunci aceasta intră în găleata mare a bugetului de stat şi poate fi folosită după bunul plac al Guvernului.
Răspunsul corect este că cei 7 eurocenţi pe litru nu sunt o nouă taxă, ci nimic altceva decât o majorare a vechii accize. Pe 15 noiembrie, Guvernul a modificat Codul Fiscal printr-o ordonanţă de urgenţă şi, printre altele, a modificat şi anexele care stabilesc nivelul acc