În cadrul Întâlnirilor Internaţionale de la Cluj, desfăşurate în perioada 3-6 octombrie şi dedicate anul acesta reputatulului teatrolog George Banu, a fost lansat albumul de artă, "Nocturne", editat în condiţii grafice excepţionale de Nemira.
"Nocturne", albumul de pictură şi teatru, lansat la Cluj în prezenţa autorului George Banu, a fost tradus din limba franceză de Dana Monah. Pe coperta albumului editat de Nemira se află, spre deosebire de ediţia în limba franceză a albumului, pictura lui Van Gogh, "Cafeneaua, seara".
Autorul vorbeşte despre noaptea sau spatele zilei, despre "gura de întuneric a nopţii", despre noaptea păgână şi noaptea sacră, despre noaptea simbolistă, despre timp şi despre umbră. Noaptea poate fi naivă şi Dumnezeu se poate "afla în trestii", de la tenebre la întoarcerea la lumină. Există o lumină a nordului, există o noapte mentală, există o noapte politică, există nopţi electrice, coşmaruri urbane, viziuni nocturne, dar şi nopţi fără de noapte.
„Noaptea e pleoapa zilei“, spunea poetul persan Omar Khayyam.
Noaptea e dublul său diferit, invitaţie la aventuri inedite. Acestor experienţe „nocturne“ le e consacrat splendidul album semnat de George Banu, care descoperă şi comentează nopţile picturii moderne, solitare şi individuale, de la C.D. Friedrich la Van Gogh, de la Paul Klee la Marc Chagall.
Dar, totodată, George Banu revelează atracţia marilor regizori pentru experienţa nopţii teatrale a cărei seducţie, de la Kantor şi Wilson, Chéreau şi Măniuţiu, se generalizează azi. Nopţile tablourilor, nopţile scenelor comunică pe fond de căutare şi rătăcire. Noaptea e un refugiu pentru învinşii zilei, o consolare pentru eşecuri, dar şi o împlinire pentru iubire. Noaptea e propice exceselor.
Nocturne şi Spatele omului, cele două albume ale lui George Banu, editate de Nemira, se consacră dimensiunilor secrete ale