În noua sa producţie, „Alertă de grad zero“ / „White House Down“, regizorul Roland Emmerich, specializat de-a lungul timpului în genul filmului-catastrofă (în general, cu elemente SF, dar nu obligatoriu), combină cu măiestrie două genuri cinematografice.
Este vorba despre filmul-dezastru şi filmul patriotic hollywoodian, două genuri în care Emmerich s-a dovedit de-a lungul vremii maestru.
Epitaf pentru un gen
Nu este prima oară când regizorul face, cu mână sigură, această combinaţie de genuri. A făcut-o şi în marele succes din 1996, SF-ul „Ziua Independenţei“, care practic l-a impus definitiv în „lista scurtă“ a autorilor de cinema comercial american. Fără să mai vorbim că şi un film ca „Patriotul“ (2000) amesteca genul filmului istoric cu acelaşi film patriotic, identitar.
Noutatea este că „Alertă de grad zero“ are foarte mult umor şi auto-parodie asumată, reuşind astfel să facă interesant un scenariu altfel (în mod deliberat) subţirel. Pare că filmul lui Emmerich, scris de James Vanderbilt („Zodiac“, „Uimitorul Om-Păianjen“), funcţionează ca un epitaf, atât pentru filmografia regizorului, cât şi pentru un întreg gen cinematografic.
Un german la Hollywood
Filmul-dezastru/catastrofă a fost lansat, ca gen aparte, în anii ’70, când şi-a trăit anii de glorie („Infernul din zgârie-nori“, „Vulcanul“, „Aeroportul“, „Poseidon“ etc.). Genul a fost revitalizat în anii ’90, după succesul cu „Ziua Independenţei“, dar cu pelicule mai degrabă modeste. În anii 2000, Emmerich însuşi a semnat câteva dintre cele mai reuşite şi interesante mostre: „Unde vei fi poimâine?“/ „The Day After Tomorrow“ (2004) şi „2012“ (2009).
Filmul patriotic american, în speţă hollywoodian, îşi propune forjarea unei conştiinţe identitare. Acest tip de film nu se adresează, însă, în primul rând americanilor propriu-zişi, din interiorul SUA, deja uniţi de 200 de ani