Între participanţii festivalului londonez, Dan Piţa, Victor Rebengiuc, Ana Maria Marinca, Corneliu Porumboiu… Avem cu cine defila!
Formula din titlu nu este extrasă dintr-un manual de gramatică, ci este titlul sub care s-a desfăşurat cea de-a şaptea ediţie a „Festivalului Filmului Românesc" de la Londra, organizat de „Centrul Cultural Român", cu sprijinul „Curzon Mayfair" şi al CNC. Un titlu foarte potrivit, nu doar pentru că este o parafrază la filmul care a deschis festivalul, „Poliţist, adjectiv" de Corneliu Porumboiu, ci şi din alte câteva motive.
Cel mai important mi se pare însă acela că selecţia realizată de curatorul ediţiei din acest an, Verena von Stackelberg, reuneşte filme care spun ceva legat de dimensiunile istoriei, culturii şi, cu un termen mai puţin folosit astăzi, de specificul nostru naţional. Şi asta indiferent dacă ne referim la filme artistice sau documentare, la lung sau scurtmetraje. Porumboiu a fost un fel invitat-special al festivalului, dată fiind prezenţa sa şi în activităţile asociate acestuia, cum ar fi un masterclass la celebra „London Film School", precedat de vizionarea celuilalt film al său, „A fost sau n-a fost". Aş adăuga şi moderarea discuţiilor despre filmul din festival de către bine-cotatul critic Ian Haydn Smith.
Secţiunea dedicată recuperării maeştrilor a fost acoperită de proiecţia „Falezelor de nisip" de Dan Piţa, urmată de o animată dezbatere, la care a participat şi Victor Rebengiuc, moderată de scriitorul Mike Collins, care a acoperit o plajă mergând de la motivele care l-au determinat pe Ceauşescu să interzică filmul până la cele care permit filmului să reziste aşa de bine după aproape 30 de ani. De altfel, aceste lucruri au devenit mai clare prin proiectarea în ultima zi a festivalului, în cadrul evenimentelor conexe, a documentarului „Ministerul Adevărului", care a prilejuit o discuţie la fel de vie