Vânzările magazinelor în perioada sărbătorilor de iarnă din acest an vor fi cele mai mici ca valoare din ultimele două decenii. Cea mai prolifică lună pentru retaileri, decembrie, se anunţă dezastruoasă anul acesta. Consumatorii se vor rezuma la strictul necesar. Moş Crăciun vine şi în 2008, dar mai sărac decât în anii trecuţi. Cei mai mulţi cumpărători vor ocoli marile centre comerciale, pentru că de data aceasta vor lipsi cadourile extravagante de sub brad. Teama retailerilor că nu vor reuşi să depăşească valoarea vânzărilor înregistrată în sezonul trecut a devenit acum o certitudine. Nimeni nu mai speră măcar la valori similare celor din decembrie 2007. În medie, magazinele vor vinde cu 5% mai puţin faţă de anul trecut.
„Situaţia dificilă în care se află retailerii se va menţine cel puţin până în 2010”, crede Frank Badillo, Senior Retail Economist TNS Retail Forward, citat de publicaţia americană Forbes. Cel mai sărac Moş va veni la americani. După pierderea locuinţelor şi creşterea ratei de şomaj, a venit rândul afacerilor comercianaţilor să şchioapete.
Vedetele nu mai cresc vânzările
Retailerii care comercializează obiecte de îmbrăcăminte şi de încălţăminte scumpe par să fie cei mai afectaţi de scăderea vânzărilor. Nordstorm, lanţ de magazine destinat cumpărătorilor cu venituri mult peste medie, a înregistrat vânzări cu 15,7% mai mici în octombrie, faţă de aceeaşi lună din 2007. În prezent, toate magazinele lanţului oferă reduceri de cel puţin 40% pentru majoritatea produselor. Pentru luna cadourilor, Nordstorm se aşteaptă la venituri mai mici cu 13% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Luna octombrie a fost la fel de neprofitabilă şi pentru majoritatea magazinelor accesibile clasei medii. Gap a încasat cu 16% mai puţin faţă de aceeaşi lună din 2007, J.C. Penney (magazin de tip discount) a avut vânză