Pentru prima oara în istoria UE, avem un Summit care are o perspectivă dublă. Prima, desigur, o constituie un acord asupra bugetului european. Cu un nou plan de reduceri care nu convine nimănui şi care, într-un final încă greu de prevăzut, ar trebui să-i mulţumească pe toţi.
E de văzut dacă, aşa cum se spune pe culoarele de la Bruxelles, Summitul va fi, în fapt, rezultatul direct al unui acord franco-german şi care să consfinţească astfel puterea acestui "hard core" de a imprima o direcţie deciziei poltice la nivel european.
Problema e că, alături de o declaraţie de principiu asupra căreia toata lumea e de acord, "trebuie să facem economii", nimeni nu vrea ca procesul să-i afecteze şansele de acces la fondurile europene şi cele de coeziune, să nu reducă subvenţiile pentru fermieri, să nu minimizeze şansele politicii de sprijin social direct pentru reinserţia şomerilor în cadrul procesului de incluziune socială etc.
Plus că perspectiva îngheţării sau a reducerii bugetelor zugrăveşte şi perspective deloc roz pentru funcţionarea instituţiilor europene, funcţionarii de la Consiliu fiind miercuri în grevă pe acest subiect.
Sigur că e vorba despre o decizie politică vitală pentru anii care vin şi bătălia este pe masură.
Dar nu e nimic în raport cu cealaltă discuţie, cea legată de perspectiva unui "brit-exit" cu care ameninţă premierul Cameron în cazul în care exigenţele Marii Britanii nu vor fi satisfăcute şi ţării sale nu-i vor fi acordate privilegiile cerute.
Mulţi se îndoiesc că lucrurile ar putea merge atât de departe, dar există şi voci care tratează cererile britanice drept "un şantaj prea mult" şi spun că atmosfera este deja supra-încălzită. Context în care, ştiind că se va încerca orice pentru evitarea unui alt blocaj pe buget, liderii europeni ar putea face gesturi neaşteptate.
Ceea ce ar însemn