ZERO LOOK:
estetica singurătăţii
"Generaţia X, precum probabil aţi auzit demult, este moartă", titrează TIME Magazine. De unde acest X? Nu este cel din numele lui Malcolm. Este cel din titlul cărţii lui Douglas Coupland: GENERATION X. La 27 de ani, Coupland trăia din mici contribuţii ca jurnalist independent, cînd o editură new-yorkeză, Saint-Martin's Press, îi oferă un avans pentru a scrie un ghid practic al generaţiei "Twenty Something" cei douăzecişiceva. Cu aceşti bani, Douglas îşi cumpără un VW '71 şi închiriază un bungalou la Palm Springs, California. "Mi s-a părut cel mai futurist loc pe care l-am văzut vreodată: o clasă conducătoare a pensionarilor, a plăcerilor obligatorii, şi fără vreo urmă de middle-class." Începe să scrie un fel de dicţionar al conceptelor, ilustrat de imagini din comics-uri, dar se plictiseşte în mijlocul pensionarilor şi, în loc de dicţionar, el sfîrşeşte prin a scrie un roman, o filosofie instantanee, o ciudată mixtură de dialoguri şi povestiri-cult ale unei generaţii care se află încă în stadiul de definire. Editorul ezită, însă Generation X este lansată în primăvara lui '91, pentru a ajunge în scurt timp best-seller. În acest punct, Douglas Coupland devine noul guru al acestei generaţii.
În cartea lui Coupland este vorba despre o generaţie pozitivă şi critică, ce a învăţat să reflecteze. În anii '80, NIKE lansase sloganul "Just do it", visul american al lui "dacă vrei, poţi, aşa că dă-i drumul". Generaţia X îi opune mesajul din "Think of it before" (Reflectează înainte să acţionezi), ceea ce-i da un aspect meditativ, moderat, neasumat însă de membrii generaţiei. The Mabuse, un grup britanic grunge afirma "I do far more sitting than you and it's a virtue." (stau degeaba mai mult decît tine şi e o virtute). Această sublimă virtute implică emergenţa unei atitudini critice la adresa valului conştiinţei