Presedintele Emil Constantinescu participa, incepind de astazi, la conferinta internationala "Refacerea vechiului drum al matasii", care se desfasoara timp de doua zile la Baku, in Azerbaidjan. Conferinta de la Baku, initiata de presedintii Gaidar Aliev (Azerbaidjan) si Eduard Sevardnadze (Georgia), incerca sa demonstreze ca refacerea drumului istoric al matasii de la Shanghai prin Tashkent - Baku - Tbilisi - Poti - Constanta - Bucuresti - Budapesta - Paris inseamna cel mai direct si avantajos traseu pentru circulatia atit a marfurilor din Asia spre Europa (si retur) cit si a petrolului din Caucaz spre Europa Occidentala. De pe urma acestuia, Romania nu ar avea decit de cistigat. Presedintele Constantinescu s-a mai intilnit cu promotorii acestui proiect ambitios, presedintii azer si gruzin, la inceputul lunii iulie, in cadrul unor vizite oficiale pe care le-a intreprins la Baku si Tbilisi. Presedintele azer, Gaidar Aliev, declara, atunci, ca pentru stabilirea traseului de transport al petrolului din Caucaz spre Occident autoritatile de la Baku poarta, deocamdata, discutii cu Turcia, Georgia si Rusia, dar recunosc importanta aparte, in acest itinerar, a axei porturilor Baku-Constanta. In final, Aliev si Constantinescu au decis sa-si coordoneze eforturile pentru a impune, pe plan international, renasterea drumului istoric al matasii. De asemenea, si presedintele georgian, Eduard Sevardnadze, a sustinut varianta omologului sau azer, astfel ca tara noastra, impreuna cu Georgia si Azerbaidjan, au convenit sa faca lobby comun pentru proiect, mai ales in directia obtinerii finantarii internationale. Dimensiunea economica a participarii efective a Romaniei la traseul transcontinental al petrolului caspic este evidenta. Romania are o traditie de luat in calcul in productia de petrol, iar, in materie de prelucrare, baza de instalatii si echipamente este extinsa si relativ mode