Bunurile aduse ca aport la capitalul social al firmei, autoturisme sau utilaje, sint taxate cu 6% din valoare in vama De la autoturismele aduse in tara pe numele unei fundatii non profit pentru evitarea taxelor vamale, cei care isi doresc totusi masini straine ajunsesera recent la solutia includerii lor in capitalul social al firmei. Totusi, din octombrie, si acesta portita legala de evitare a platii taxelor vamale s-a mai "inchis" cu 6%, adica cu procentul pe care il platesc toate bunurile care intra in tara drept suprataxa la import. "De la data de zece octombrie, toate bunurile intrate in vama ca aport la capitalul social platesc suprataxa de import, pentru ca in ordonanta de urgenta 22/98 care prevede instituirea acestei suprataxe se scrie ca nu o platesc doar bunurile care sint scutite de taxe vamale, ori aportul la capitalul social este exceptat de la plata taxelor vamale", declara Eugen Butur, directorul Directiei Regionale a Vamilor Iasi. Mai exact, exceptare de taxe vamale inseamna ca bunul este scutit de plata taxei vamale, dar nu si de celelalte dari, cum ar fi TVA, acciza, iar scutit inseamna ca importul bunului respectiv nu se plateste nimic la intrarea in tara, in afara comisionului vamal care se da la orice import definitiv. De exemplu, o masina noua care are valoara declarata de 100 de milioane lei va plati ca suprataxa 6% din valoarea declarata, adica 6 milioane lei. In plus, in afara cazului in care poate prezenta documente de origine din tarile Uniunii Europene, CEFTA sau AELS, aceeasi masina este taxata cu 0,5% comision vamal, la care se adauga, gratie ordonantei 18/1998, care a eliminat scutirea de accize, si cota de 3%, pentru o masina cu catalizator. Adunate, la o masina noua cu valoarea in vama de pe factura de 100 milioane lei, aceste taxe ajung la 9,695 milioane. Totusi, daca masina intra in tara ca aport la capitalul social al unei firme, e