Cele ce urmează încearcă să ofere nu o clarificare, ci o opinie despre cum văd necesara aşezare a prafului peste un subiect deşertic, pentru că, pînă la urmă, peste tot ce e politică se va aşterne şi va rămîne praful. Aşa cred şi despre "cazurile" Mircea Eliade şi Emil Cioran. Abordez deci subiectul doar pentru a-l detaşa şi a-l lăsa în urmă, cum de altfel au făcut ei înşişi.
Înainte de a degaja zgura politicii de pe personalităţile şi operele marilor autori, sîntem obligaţi să constatăm fascinaţia pe care au exercitat-o asupra lor, constituind marea provocare rătăcitoare a secolului (Benda, Liiceanu, M. Lovinescu ş.a.). Ceea ce a fost mai grav nu a fost că scriitorii au fost puşi în situaţia să se confrunte cu politica, ci aşa cum semnala alarmat, primul, Julien Benda "organizarea intelectuală a urilor politice", afectînd, pe lîngă ordinea politică şi ordinea morală, intelectuală şi estetică.
Consider că realmente nu merită a mai trece în revistă conţinutul rătăcirilor politice de tinereţe ale lui Eliade sau Cioran, cu tot contextul sau angrenajul lor: sînt de acord că totul a fost cît se poate de real, de grav ş.a.m.d. Oricine poate constata aceasta, există publicistica respectivă, s-au făcut studii, s-au scris cărţi. Dar şi oricine este invitat (=obligat) să ia seama la multiplele referiri de mai tîrziu ale lui Eliade sau Cioran dorite sau provocate asupra propriei experienţe. Or, nu este dreptul autorului? Şi ce ne interesează, războiul cu fantomele trecutului?
Pe mine aceasta mă preocupă, să dau cuvînt "împricinaţilor", şi fără să-i suspectez, sînt personaje mult prea morale. Iar în al doilea rînd, să constat cum orbirea politică de stînga-dreapta care i-a încercat pe ei în tinereţe îi afectează astăzi pe unii dintre exegeţii lor, pe alocuri pînă la caricatură, ducîndu-i pe tărîmuri ciudate. Acestea două mi se par de actuali