Un moment asteptat si important în viata unui om de teatru este Gala Uniunii de breaslă, adică a UNITER-ului. Dar pînă atunci, 15 martie, mai este o etapă: cea a nominalizărilor. V-am prezentat în numărul trecut lista de anul acesta. Pe modelul premiilor Oscar, Căzar, Moliăre, si la UNITER se fac cîte trei nominalizări pentru fiecare categorie artistică fără de care teatrul, n-ar fi posibil. Selectia se aplică pe o stagiune, timpul teatral de evaluare. Sita cerne din zeci de productii, regii, interpretări si asa mai departe, pe cei trei - doar trei - care au lăsat o urmă vizibilă în stagiunea încheiată. Un al doilea juriu hotărăste cine este cel mai bun si asta se întîmplă doar cu cîteva ore înaintea începerii spectacolului Galei. Directorul acestui Program, esential si de anvergură, al UNITER este, de sapte editii, Ion Caramitru. El a reusit, fără discutie, să impună prestigiul acestui premiu, găsindu-i formula si dimensiunea exactă. Evenimentul se transmite în direct pe programul unu al Televiziunii Române si pe Radio România Cultural. Mari personalităti ale vietii culturale si politice, din tară si de afară sînt prezente la acest eveniment, dincolo de toate, si monden. Această Gală, iubită, hulită, în functie de capricii si orgolii (lumea teatrului este mereu legănată de aceste valuri) a creat si mentine un spirit, acela de reverentă fată de valorile pe care le avem. Iar trofeul - operă de artă - realizat de extraordinarul si regretatul Ion Bitan este o dovadă în plus a acestui lucru.
Dar pînă pe 15 martie, seara Galei, să analizăm nominalizările pentru stagiunea '97-'98 făcute de juriul de selectie format din Cristina Dumitrescu, Florica Ichim si Constantin Paraschivescu, membri ai sectiei române a Asociatiei Internationale a Criticilor de Teatru. Orice selectie are la bază, evident, criterii de valoare, dar este marcată si de aburul un