O editie
retrospectivă
EDITURA Vinea, specializată - din initiativa mereu entuziastului Nicolae Tone - în publicarea unor cărti de poezie elegante, a pus recent în circulatie o "editie definitivă" a operei Angelei Marinescu. Volumul, înalt, cu o copertă neagră celofanată, impune respect si, mai mult decât atât, îl introduce pe cititor în atmosfera unei poezii grave si elevate.
"Editia definitivă" este si o editie retrospectivă, în sensul propriu al cuvântului. Poeta si-a dispus textele într-o ordine cronologică inversă, creând o puternică impresie că priveste în urmă. Volumul debutează cu o suită de Fugi postmoderne - "versuri din periodice, nepublicate până acum în volum". Ele constituie un prezent al creatiei poetice de care autoarea încă nu s-a detasat. Au ceva imediat si fumegos, nefiind încă integrate de constiinta cititorului în imaginea de ansamblu a unei opere cu care, în general, este familiarizat. Urmează poeme preluate din: Blues & Parcul, 1997, Satul prin care mă plimbam rasă în cap, 1997, Cocosul s-a ascuns în tăietură, 1996, Parcul, 1991, Var, 1989, Blindajul final, 1981, Structura noptii, 1979, Poeme albe, 1978, Poezii, 1974, Ceară, 1970, Sânge albastru, 1969. Asa se face că, după încheierea lecturii, scrutăm cu privirea, "în zare", în căutarea acelei perioade îndepărtate când poeta încă nu începuse să se exprime.
Inspirată ordonare a unei creatii! Ea îi oferă cititorului posibilitatea să se identifice cu autorul, în loc să-l privească distant, ca pe eroul unei "evolutii". "Vedem", într-o oarecare măsură, ceea ce "vede" si Angela Marinescu. Este ca si cum camera de luat vederi cu care am vrea să urmărim evolutia unui alergător am da-o chiar alergătorului.
Versurile sunt flancate de comentariile critice ale lui Nicolae Manolescu, Octavian Soviany si Ioan Buduca. În stilul său binecunoscut, Nicolae Man