Vicepremierul socialist bulgar Doncho Konakchiev considera, in mijlocul crizei pe care propriul guvern a declansat-o si intretinut-o cu incapatinare, ca "mass media este cea care a aruncat Bulgaria in starea sa prezenta". "Nu era adevarat ca leva ar putea sa se devalorizeze pina la 200 la dolar. Dar daca noi (presa-n.n.) dorim sa facem cursul 120 de leva la dolar, o putem face. Dar daca vrem, putem obtine si o leva de 300 sau chiar de 500 la dolar", mai spunea Doncho. Se pare ca presa bulgara s-a purtat intr-adevar rau cu propria moneda, care a atins, la doar citeva luni dupa declaratiile cu pricina, un curs de 3000 la dolar. Ce incerca vicepremierul bulgar sa faca - si se pare ca modelul a fost dus de vint si la nord, numai ca spre o functie mai importanta - era sa blameze, in locul realitatii la a carei durizare contribuise, imaginea despre aceasta, reflectata, evident, de presa. Ce face grava, practic si etic, toata afacerea este ca, din ansamblul ipotezelor pe care oficialul bulgar ar fi vrut sa le vada functionind in darimarea economiei de catre presa, o parte sint chiar adevarate. Pe baza informatiilor din presa care transforma asteptarile oamenilor, acestia pot lua decizii "rationale pentru un individ izolat" al caror efect agregat este daunator atit fiecaruia in parte, cit si ansamblului, si, deci, sint irationale. Daca eu si sint convins de un oarecare ziar ca leul se va devaloriza intr-o luna cu 20%, atunci renunt la leii pe care i-as fi economisit in mod normal sau chiar la o parte din consum si cumpar dolari. Daca sint convins ca Bancorex nu are de unde sa-mi returneze un depozit, atunci alerg sa-mi iau cit mai repede banii inapoi. Problema e ca daca mai multi indivizi gindesc la fel, atunci, prin specificul sitemului bancar, de pilda, pentru unii dintre ei va fi adevarata afirmatia: "nu si-a mai recuperat banii tocmai pentru ca s-a repezit sa si-i retrag