\. Un roman la ParisDin inima Frantei, Romania nu se vede nicicum. Culoarea vietii, cu 20 de milioane in buzunar. Dupa sarbatorile de iarna, Parisul pare putin obosit - Champs Elys?es si-a strans podoaba multicolora, in timp ce magazinele coboara preturile, agitand sloganuri partial ipocrite, bune p...
\
Un roman la ParisDin inima Frantei, Romania nu se vede nicicum
Culoarea vietii, cu 20 de milioane in buzunar
Dupa sarbatorile de iarna, Parisul pare putin obosit - Champs Elys?es si-a strans podoaba multicolora, in timp ce magazinele coboara preturile, agitand sloganuri partial ipocrite, bune pentru turisti estici sau autohtoni mai naivi: "Prix monstre!", "Soldes!", "Prix choc!".
Foarte des intalnesti anuntul, pus la vedere, cu litere cat casa: "Deuxi?me d?marque". Adica, reducere la reducere. Real sau simplu joc de cuvinte, menit sa flateze zgarcenia obisnuita a francezului, sistemul functioneaza. De altfel, tot timpul anului vei gasi in magazine si supermarch?-uri un "promotion", un "fin de s?rie" - o reducere de pret, adica. Oriunde si oricand, ti se baga delicat mana in buzunar sub pretextul gratuitatii. La trei ciocolate, de pilda, una e gratuita. La detergent sau produse cosmetice, la fel. Cu cat cumperi mai mult, cu atat pretul scade. Ca in orice economie normala, cu capul pe umeri, conteaza rulajul marfii. Numai romanii tin la pret. Tin si pierd.
In Franta, totul e stabil si batut in nituri solide - de la obiceiuri (sfantul pranz luat la bistro), pana la cursul francului care se agita fata de dolar, in sus si in jos, cu cateva centime. Surprinzatoare cumva pentru un roman sunt preturile la mancare, ce transpuse in lei, par apropiate, daca nu mai mici decat cele din tara: ardeii 25.000, salata 6.000, carnea de pui 28.000 etc. Scumpe cu adevarat pentru noi sunt: transportul auto si feroviar (16.000 o calatorie cu metr