•Invatamintul iesean este inscris pe coordonatele reformei invatamintului romanesc si constituie, prin potentialul uman de care dispune, un factor important al progresului societatii in ansamblul ei, dar si al cautarilor creatoare in domeniul teoriei si practicii educationala.
Cu toate eforturile depuse de redresare a sistemului educativ, dupa opt ani de reforma exista in continuare "maladii incurabile" cum ar fi absenteismul, abandonul scolar. La acestea se adauga aparitia in premiera pentru scolile iesene fenomenul de somaj in invatamint, fenomen care va incepe sa se contureze incepind cu 1999. Din cauza bugetelor de austeritate care s-au repetat de la an la an, universitatile sint obligate sa functioneze cu un numar de cadre didactice sub necesar desi numarul studentilor a crescut.
Populatia scolara este in continua scadere
Analizind evolutia anumitor indicatori specifici, se constata ca procesul de scolarizare a crescut in perioara 1993 -1996. Conform statisticilor existente se remarca o scadere a numarului de elevi inscrisi in invatamintul gimnazial de la 51.661 in 1994, la 47.491 in 1995 si 46.330 in 1996. De asemenea, privita in ansamblu, populatia scolara inregistreaza in 1998, o scadere numerica fata de anul anterior (cu 1.056 de elevi).
Diferentele se regasesc in invatamintul prescolar si primar, determinate atit de reducerea sporului natural in 1990-1996, cit si de situatia materiala precara a familiilor cu multi copii. Precizam ca ponderea populatiei scolare este de 19,69% din totalul populatiei judetului. Conform statisticilor intre 1994-1996 s-a inregistrat in o crestere usoara a numarului de elevi in invatamintul primar si liceal (79.550 in 1996, fata de 77.287 in 1995 si 1.586 in 1994), atit in mediul urban cit si in mediul rural, ca urmare a sistemului de acordare a alocatiilor de stat pentru cop