Dupa patruzeci de ani, Ministerul Sanatatii vrea sa reabiliteze Aviasan-ul sub noua firma a Serviciilor Medicale Aeriene Romane. SMAR, proiect inclus intr-o entitate denumita Sistemul National de Medicina de Urgenta, se distinge, in opinia initiatorilor, prin rapiditate, penetrabilitate si raza mare de actiune. Inainte de 1958, cind a fost desfiintat, Aviasan insemna un sistem bine pus la punct si eficient de transport medical complementar. Realitatea este ca, in pofida eforturilor de a redemonstra eficienta si rentabilitatea unui asemenea serviciu, utilizarea sa ramine o raritate. La ora actuala, transportul bolnavilor in teritoriu se face aproape exclusiv cu autosanitare, majoritatea Dacia break, iar acoperirea urgentelor medicale este, intr-o apreciere indulgenta, deficitara. De multe ori pacientii fie ajung la camerele de garda ale spitalelor cu masini particulare fie ajung prea tirziu. In practica, la elicopterul ambulanta se apeleaza, in mod curent, doar in doua zone din tara - Iasi si Petrosani - atunci cind accidentele se produc in arii greu accesibile sau in cazuri pentru care timpul de acces in zona respectiva si cel de transport la spital sint vitale. Totusi, in timp s-a dovedit, de exemplu, ca este mai rentabil, ca eficienta si din punct de vedere financiar, sa apelezi, pentru o urgenta intr-o zona rurala greu accesibila, la un elicopter sanitar decit la o autosanitara. Proiectul SMAR prevede ca acoperirea teritoriului sa se faca cu elicoptere si avionete medicale. La elicopterul sanitar se va apela cind accidentele sau o alta situatie care reclama urgenta medicala se produc pe o raza de maxim 120 de kilometri de la baza de stationare a aparatului, in zone dificile ca acces (premontane, montane, Delta Dunarii) sau lipsite de acces facil auto. Baza aero a SMAR este formata din sase elicoptere Alouette si zece avionete BN2 si AN2 provenite de la aviatia uti