Pentru orice iubitor de operă participarea la reprezentarea Tetralogiei... de Wagner reprezintă un vis greu de realizat.
La Budapesta am avut marea sansă de a fi prezent la început de an la acest eveniment deosebit de la Opera Maghiară. În capitala ungară există o importantă societate internatională prowagneriană care preconizează reprezentarea numai de două ori într-o lună în fiecare stagiune a acestei capodopere. Ea este programată cu mult timp înainte cu o rigoare exemplară, cunoscîndu-se si distributiile rolurilor principale. Trebuie spus că Opera Maghiară de stat beneficiază de o echipă de solisti remarcabili specializati în repertoriul wagnerian, cu voci ample, bine puse la punct, interpretînd partitura în versiunea si limba originală.
Regizorul Nagy Viktor a montat cele patru opere într-o viziune ce se plasează la nivelul bunului simt si respectului pentru textul liric, în linii generale traditională, beneficiind însă de efecte moderne si de laser care realizează o atmosferă si o culoare cu totul speciale. Din acest punct de vedere, montarea budapestană se disociază net de unele reprezentări moderniste prezente în marile teatre din lume si chiar la Bayreuth, unde înscenările au unele licente supărătoare, ce se îndepărtează cu mult de substanta filozofică si legendară a operei wagneriene.
Am pătruns cu religiozitate în sanctuarul Operei din Budapesta pentru a asista la acest mare eveniment artistic căruia i s-a adăugat prezenta pe afis a unor staruri contemporane recunoscute international. Eva Marton, într-o formă vocală excelentă (Brünnhilda din Walkiria) Heinz Zednic, cu o cutremurătoare fortă dramatică, realizînd un personaj de compozitie ce se retine (Mime din Siegfrid, Wolfgang-Müller Lorenz, strălucitor, cu o voce bine timbrată, plină de culoare (Siegfried, din Amurgul zeilor) si un reputat dir