Incepind cu anul 1994, Fundatia pentru o Societate Deschisa a avut fericita idee de a finanta analiza constanta si ritmica a starii opiniei publice romanesti; la inceput, mai ales in ceea ce priveste atitudinea fata de politica si institutiile politice, iar incepind din 1998, in legatura cu toate procesele majore ale tranzitiei.
De-a lungul timpului, licitatiile pentru efectuarea sondajelor din Barometrul de opinie publica au fost cistigate de cele mai prestigioase institutii de sondaj si analiza din Romania, precum IMAS, CURS, ICCV, LUAS, carora de curind s-a adaugat Metro-Media Transilvania, realizatoarea primului sondaj din acest an. Cum chestionarul, in partea lui politica, a ramas acelasi de-a lungul anilor si cum s-a lucrat in permanenta cu un esantion pe deplin reprezentativ pentru populatia tarii, este limpede ca o uriasa cantitate de informatie a fost acumulata in "cincinalul" ce a trecut din 1994 incoace.
Ei, bine, in 1998, finantatorii programului au avut o a doua idee, poate chiar mai fericita decit prima. A oferit spre interpretare calificata uriasa banca de date, pentru a putea intelege mai bine ceea ce se intimpla in societatea romaneasca a tranzitiei. Rezultatul este volumul Fetele schimbarii. Romanii si provocarile tranzitiei (Editura Nemira, 1999), volum ce-ar trebui parcurs nu doar de politicieni si analisti politici, ci de toti cei interesati in evolutiile - daca evolutii sint! - parcurse de tara noastra din decembrie 1989 incoace.
Important este, in al doilea rind, ca juriul programului Barometrul opiniei publice a optat pentru cercetatori foarte tineri, carora le-au incredintat dificila munca de analiza cantitativa si calitativa a informatiilor obtinute prin sondaje. Deci, autori tineri, lipsiti de prejudecati, doctori ori doctoranzi in sociologie din Bucuresti, Cluj si Brasov. Sigur, s-au scris in ult